Partimedlemmars kommunikativa funktioner och betydelse för mindre och oetablerade partier
Sammanfattning: Syftet med den här uppsatsen är att skapa förståelse för medlemmarnas kommunikativa funktioner i ett oetablerat politiskt parti och hur dessa funktioner kan användas i partiets arbete med strategisk kommunikation. Vidare behandlar uppsatsen hur oetablerade partier kan arbeta och ta tillvara på de interna resurserna för att nå sina mål. Uppsatsen grundar sig i en fallstudie av det politiska partiet Feministiskt initiativ där det empiriska materialet har samlats in genom intervjuer av nyckelpersoner inom partiet. Metoden som har använts i uppsatsen är grundad teori, vilket har tillåtit forskarna att skapa egna modeller utifrån kodning och tolkning av empirin. Resultatet visar att den mest grundläggande funktionen som medlemmar bistår oetablerade partier med är arbetskraft, vilket i sin tur kan leda till legitimitetsskapande för de frågor som partiet driver. Resultatet visar också att oetablerade partier bör aktivt arbeta för att uppmuntra och främja internt engagemang så att medlemmarnas funktioner kan ta sig i uttryck. Resultatet illustreras i två stycken modeller. Resultatet av den här uppsatsen går möjligen att applicera på andra partier eller organisationer som är i liknade situation och har likartade karaktärsdrag som det parti uppsatsen har behandlat. Politik och politisk kommunikation är ett komplext område som konstant påverkas av externa faktorer, och således är modellernas användbarhet beroende av vilken kontext de appliceras inom.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)