Bedömningsmatriser i svenskämnet : En kvalitativ intervjustudie om lärar- och elevuppfattningar av bedömningsmatriser

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Studien tar avstamp i praktikens frågor. Svensklärare och elever på gymnasieskolan har intervjuats för att skönja uppfattningar och erfarenheter om bedömningsmatrisers tillämpning i undervisningen. Studiens resultat har diskuterats ur ett OTL-perspektiv. Tre lärare deltog i studien och enskilda semistrukturerade intervjuer genomfördes med samtliga. Sex elever intervjuades i fokusgrupper uppdelade om tre elever i varje.  Resultatet presenteras genom tematisk analys av transkriberade intervjuer.  Studiens resultat visar att lärarna och eleverna delar liknande uppfattningar om och av bedömningsmatrisers tillämpning i undervisning. Bedömningsmatriser ansågs ha både för- och nackdelar som är av betydande roll dels för lärarens yrkesutövning, dels för elevens lärande. Bedömningsmatrisens största utmaning sågs av både lärare och elever som för abstrakt för att eleverna ska förstå skillnaden i kvaliteter mellan de olika nivåerna. Den största möjligheten med matrisanvändning uppfattades vara en tydlig kartläggning av elevens kunskaper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)