Utformningens betydelse för interaktionerna på en lekplats : en jämförelse av barns och föräldrars sociala interaktioner på en prefabricerad lekplats och en naturlekplats

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Sammanfattning: En lekplats utgör ofta en viktig mötesplats för såväl barn som vuxna. Liksom för alla offentliga miljöer, påverkar utformningen hur dess besökare interagerar och samspelar med varandra. På vilket sätt och i vilken utsträckning är dock förhållandevis oklart, då de befintliga kunskaperna i ämnet är begränsade. Syftet med uppsatsen är att påvisa hur sociala interaktioner bland barn och föräldrar skiljer sig åt mellan en naturlekplats och en syntetiskt utformad, prefabricerad lekplats. Detta för att öka kunskaperna, dels om hur karaktären på en lekplats påverkar dess besökare, och dels om hur lekplatser bör utformas för att utgöra goda mötesplatser. Undersökningen har utförts med hjälp av strukturerade observationer på två kontrasterande lekplatser, vartefter de respektive resultaten har sammanställts och analyserats. Resultatet har, efter jämförelse av den relativa förekomsten av interaktioner på lekplatserna, visat på två framträdande skillnader mellan lekplatsernas respektive potential som mötesplats. Den ena är att den prefabricerade lekplatsen utgör en bättre mötesplats än naturlekplatsen, för interaktioner föräldrar emellan. Den andra är att naturlekplatsen istället utgör en bättre mötesplats än den prefabricerade, för interaktioner där barn och föräldrar möts. Båda lekplatserna har visat sig fungera väl som mötesplatser för interaktioner barn emellan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)