Integritet på Spotify : En studie i hur musikflödet i musiktjänsten Spotify påverkar användarnas aktivitet

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Författare: Björn Lundkvist; Alexis Tubulekas; [2015]

Nyckelord: Spotify;

Sammanfattning: Musik har en stor social betydelse i de flestas liv. Att lyssna, köpa och interagera kring musikutgör en del av vår kultur (O’Hara, Brown 2006). Människor identifierar sig med olika sortersmusik och en gemensam musiksmak med andra är ett sätt att känna social samhörighet. Densvenska musiktjänsten Spotify är en av de största musiktjänsterna idag med 60 miljoneranvändare1. Spotify har de senaste åren utvecklat flera sociala funktioner för att användarna skakunna interagera med varandra. Detta har, enligt Spotify själva, gjort deras tjänst till en socialmusikupplevelse. I den här studien undersöks hur musikflödet i Spotify, en av dessa socialafunktioner, påverkar användarnas aktivitet och vad användarna tycker om att derasmusiklyssningsvanor kan vara offentliga för andra användare i Spotifys musikflöde. Resultatetfrån undersökningen visar att det finns en vilja bland användarna att visa upp och dela musik tillandra men att många av användarna inte vänder sig till Spotifys sociala funktioner för att göradet. Vi kan även se i resultaten att de flesta av användarna inte bryr sig om att andra kan se vadde lyssnar på i musikflödet i Spotify. Dessutom finns det en korrelation mellan storleken påanvändarnas sociala nätverk på Spotify och deras åsikt i uppsatsens frågeställning. En slutsats ärsåledes att majoriteten av vår målgrupp har en likgiltig inställning till att visa upp sin musik ochanvänder Spotify endast som en källa för privat musiklyssnande och inte som ett socialt nätverk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)