Utvärdering av gymnasieelevers kunskaper i ekologi, energi och miljöfrågor

Detta är en C-uppsats från

Författare: Margareta Blomgren; [2011]

Nyckelord: Naturkunskap A; utvärdering; diagnos; ekologi; ene;

Sammanfattning: Kursen Naturkunskap A läses för närvarande av alla elever på gymnasiet. Den tar främst uppmiljöfrågor men också ekologi och energianvändning ingår. Syftet med undersökningen varatt belysa kunskaperna i ekologi, energi- och miljöfrågor hos elever i årskurs 3 på gymnasiet.Ett diagnostiskt prov delades ut och besvarades av 65 elever i tre olika klasser påstudieförberedande program på en västsvensk gymnasieskola. Frågorna var mestadelsflervalsfrågor och tagna ur en nationell utvärdering från 1998: ”Tema tillståndet i världen”.Resultatet påvisade ett delvis ojämnt kunnande. Eleverna svarade relativt korrekt på frågor ombiologisk mångfald, global energianvändning samt energisparåtgärder. De svarade mindrekorrekt på frågor om ekosystem och fotosyntes. När det gäller miljöfrågor kunde man se enosäkerhet hos eleverna vad gäller orsaker till och konsekvenser av t.ex. den ökandeväxthuseffekten. Eleverna visade ett stort engagemang för att delta i aktiviteter för att påverkaframtiden. Elevernas svar relateras i diskussionen till målen i kursplanen för Naturkunskap Asamt jämförs med resultatet i utvärderingen från 1998. Några didaktiska slutsatser avresultatet är att många elever tycks sakna de grundläggande vetenskapliga förkunskaperna ommateria och energi. Det är då viktigt att som lärare ta reda på elevernas vardagsföreställningaroch utmana dessa i undervisningen. Inför införandet av den nya gymnasieskolan Gy11framförs farhågor om att elever på Teknikprogrammet kan komma att missa undervisning iekologi samt kanske även miljöfrågor eftersom Naturkunskapskursen inte blir obligatorisk fördem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)