Samband mellan elevers motivationer ochåskådarbeteenden vid mobbningssituationer. : En jämförelse av resultat från multilevel- och faktoranalyser

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Statistik och maskininlärning

Sammanfattning: Tidigare forskning har visat att barn kan delas in i olika roller vid mobbningssituationer i grundskolan,det är därför av intresse att hitta faktorerna som påverkar vilken roll som elever kan komma att ha. I denna uppsats är syftet att analysera samband mellan motivationer (Extrinsic, Amotivation,Identification) och beteenden (Defending, Passive och Pro-Bullying). Det är även intressant attundersöka om det finns eventuella skillnader i beteende beroende på ålder och kön. För attanalysera samband mellan psykologiska begrepp används latenta variabler i samröre medfaktoranalysmodeller (SEM), denna typ av modell tar inte hänsyn till skillnader mellan klasser,således används även multilevelmodeller. Den senare av de två modellerna tar hänsyn till skillnadermellan klasser men inte det faktum att variablerna är latenta. En ytterligare aspekt av uppsatsen är att jämföra metoderna med varandra och analysera eventuellaskillnader i slutsats. Det kommer att användas två typer av multilevelmodeller i uppsatsen, en medmedelvärden som skattning på den latenta variabeln och den andra multilevelmodellen använderfaktorpoäng som beräknas via en konfirmativ faktoranalys. Resultatet visade att det finns signifikanta samband mellan alla typer av beteende och motivationer iminst en av metoderna som användes. I alla metoder fanns det signifikant positiva relationer mellanPassive och Amotivation, Defending och Identification samt mellan Pro-bullying och Extrinsic.Samband som hade en signifikant negativ relation i alla metoder är Passive och Identification, Pro-bullying och Identification samt mellan Defending och Amotivation. Relationer som är signifikanta men endast i en metod är Pro-Bullying och Amotivation, Passive och Extrinsic samt Defending ochExtrinsic. Dessa relationer har positiva samband. Det finns ingen relation mellan kön respektive ålder och ett specifikt beteende som blev signifikant ialla metoder. Relationer mellan beteende och ålder respektive kön som blev signifikant i minst enmetod är Passive och kön, Defending och kön samt mellan Defending och ålder. Resultatet från dettaär att killar är mindre passiva och mer Defending jämfört med tjejer. Relationen mellan Defendingoch ålder är negativ. Intraclass-korrelationen och Likelihood ratio-test visar att det finns signifikant varians mellan klasser ide tre beteendena när en modell utan förklarande variabler testas. Testet visade att det inte fannssignifikant varians i beteende mellan skolor. Likelihood ratio-test på modeller med förklarandevariabler visar att det endast vid beteendetypen Defending fanns en signifikant skillnad mellan eleveri olika klasser. I övriga beteende finns det alltså inte signifikanta skillnader mellan klasser. Skillnaden mellan faktorpoäng och medelvärde blev väldig liten, det blev endast skillnader irelationen mellan Defending och ålder. Mellan SEM och multilevel är skillnaden större och där finnsdet skillnader i slutsats i fem stycken relationer. Dessa är Passive och Extrinsic, Pro-Bullying ochAmotivation, Passive och kön, Defending och Extrinsic samt mellan Defending och kön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)