Matematik, ett skolämne som väcker många känslor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

Författare: Therese Månsson; [2016]

Nyckelord: attityd; känslor; matematik; självbild; undervisning;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur sex lärare ser på sin egen matematikundervisning i relation till elevernas olika inställningar och attityder till ämnet. Jag har även valt att undersöka hur lärarna själv ser på ämnet matematik och om det är något som eventuellt påverkar deras undervisning. Studien är en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie med sex utbildade grundskollärare alla verksamma i årskurs 1-3.   Resultatet visar att lärarna till stor del är medvetna om elevers olika attityder till matematik. Detta är något som de försöker ta hänsyn till i undervisningen genom att anpassa den så att alla elever ska få en positiv upplevelse av undervisningen i matematik. Det visar också att lärarens egen syn på ämnet kan ha en både positiv och negativ påverkan på undervisningen. För att redovisa det analyserade materialet delades det in i fyra kategorier som har varit centrala under hela arbetsprocessen: Lärarens självförtroende, elevernas attityder, faktorer som påverkar och undervisning för alla.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)