Vilket ansvar har en försäkringsförmedlare vid förmedlingsuppdrag?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

Sammanfattning: Det finns i dagens samhälle ett stort behov av försäkring och den enskilda försäkringstagaren kan välja att ta hjälp av en försäkringsförmedlare för att finna rätt försäkringslösning i djungeln av alla försäkringar. Försäkringsförmedlare ska utföra sina uppdrag på ett omsorgsfullt sätt utifrån försäkringstagarens behov och ska alltid iaktta god försäkringsförmedlingssed. Vilket typ av ansvar och vad som menas med begreppet god försäkringsförmedlingssed är dock inte alltid helt tydligt. Därför ämnar uppsatsen att analysera och utreda vad en försäkringsförmedlare har för ansvar vid förmedlingsuppdrag. En rättsdogmatisk metod används tillsammans med EU-rättslig metod för vilka plikter och skyldigheter som föreligger vid förmedlingsuppdrag samt vad de påföljder innebär, som kan bli aktuella om en försäkringsförmedlare inte agerar i enlighet med de bestämmelser som föreligger vid förmedlingsuppdrag. På EU-nivå finns det relativt få bestämmelser om förmedlarens ansvar och god försäkringsförmedlingssed. Desto hårdare bestämmelser finns i svensk rätt och i FI:s föreskrifter och allmänna råd. I god försäkringsförmedlingssed ingår en omsorgsplikt, anpassningsplikt samt en avrådningsplikt. Det har visats att försäkringsförmedlaren även har ett stort ansvar när det gäller dennes informations- och dokumentationsskyldighet. Åsidosätter försäkringsförmedlaren sina plikter och skyldigheter kan FI sanktionera förmedlaren med exempelvis en varning eller i värsta fall återkalla försäkringsförmedlarens tillstånd. Har en försäkringsförmedlare däremot uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosatt sina skyldigheter enligt FfmL 5 kap. 4§, kan denna bli skadeståndsskyldig och ska då ersätta en ren förmögenhetsskada.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)