Förtroendefulla relationer i enskild musikundervisning : Elevers erfarenheter av sång- och instrumentalpedagogers relationskompetens

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att ur ett elevperspektiv undersöka vad relationskompetens kan innebära i enskild musikundervisning på gymnasium. Det empiriska materialet som ligger till grund för studiens resultat är inhämtat genom fokusgruppssamtal med elever från en gymnasieskola med musikprofil. Empirin har sedan analyserats utifrån ett relationellt perspektiv. Tidigare studier inom området visar att goda lärare-elev-relationer har positiv inverkan på elevers lärande och sociala utveckling. Utmärkande för sång- och instrumentalundervisning är att undervisningen ofta sker en-till-en, och därför framstår det särskilt relevant att utforska relationer mellan lärare och elev i detta specifika sammanhang. Resultatet visar att förtroende är centralt för goda lärare-elev-relationer och föreslår strategier för att uppnå detta. Förutsättningar för förtroende är enligt resultatet exempelvis lärarens musikaliska kompetens, lärarens förmåga att bemöta elevens behov och främja dennes självförtroende samt att läraren anpassar kommunikation och musikaliskt innehåll efter varje elevs individuella nivå. Relationskompetens i enskild musikundervisning på gymnasium kan således innebära att läraren individanpassar kommunikationen och den musikaliska nivån, respekterar elevens fysiska och mentala integritet samt främjar elevens tilltro till sin egen förmåga och på så vis skapar en förtroendefull relation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)