Slöjdens betydelse för elevers välbefinnande : En studie om hur slöjden bidrar till elevers välmående i skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka elevers upplevelser av lektioner i textilslöjd med fokus på välbefinnande. Under de år som vi har varit både lärarstudenter och yrkesutövande lärare inom textilslöjd har vi båda reflekterat över och intresserat oss för elevers mående, speciellt när de har slöjd och lär sig olika hantverkstekniker. Metoderna vi har valt för insamling av data är kvalitativa och här har vi använt strukturerade intervjuer samt observationer som sparats i minnesanteckningar. Undersökningen genomfördes på skolor där vi själva inte arbetar för att eleverna inte ska sitta i beroendeställning. Vi har tagit hänsyn till Vetenskapsrådets (2002) riktlinjer under våra elevintervjuer. Många elever känner ett välbefinnande när de får jobba med händerna, när de får arbeta praktiskt. De tycker även att en god relation till sin lärare är viktigt då det bidrar till deras välmående. Eleverna säger att de upplever glädje och att de känner sig tillfreds när de får vara kreativa. Det framkom även att det för några av eleverna i vår undersökning kunde infinna sig en känsla av olust vid enstaka tillfällen. Det kunde bero på att de inte visste vad de skulle göra, att arbetet blev för enformigt som till exempel vid stickning eller att symaskinen krånglade. Vi skulle önska att det gjordes fler och större studier om just elevers välbefinnande, och då inte bara i slöjdämnet utan även i de övriga skolämnena.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)