Det handlar om mängden : En kvalitativ studie om hur en socionomstudent kan förbereda sig inför arbetslivet

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur en socionomstudent kan förbereda sig på ett arbetsliv som kräver mer praktisk övning än vad socionomutbildningen kan erbjuda och därmed känna mer kontroll över de praktiska delarna av arbetet. För att uppnå detta syfte har en kvalitativ metod använts tillsammans med en abduktiv ansats. Sex enskilda intervjuer har genomförts med fyra yrkesverksamma handledare för socionomstudenter samt två yrkesverksamma chefer till socionomer. Resultatet har tolkats med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys och genomsyrats av de teoretiska perspektiven situerat lärande, ett lärande i samspel med andra människor, och praktiska kunskapens teori, hur kunskap blir en del av en människa. Resultatet visade att det inte är särskilt viktigt var studenten har haft sin praktik trots att olika kommuner har olika arbetssätt, utan det centrala för att vara förberedd inför arbetslivet handlar om mängden samtal studenten får träna på. Resultatet visade också att arbetsmängden samt svårighetsgraden på fallen under introduktionen för nyexaminerade socionomer, är för höga. Till sist visade resultatet att studenten kan förbereda sig på arbetslivet utöver socionomutbildningen genom att arbeta extra, antingen inom eller utanför socialt arbete. Studenten kan också reflektera över sina personliga egenskaper och färdigheter eftersom den behöver både ge och få stöd från arbetskollegor för att klara av arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)