Språk ska inte vara svårt! : Elevers inställning till att undervisas på målspråket i moderna språk
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka grundskolelevers inställning till en undervisning som sker uteslutande på målspråket i moderna språk. Undervisningen har utgått ifrån direktmetoden för att underlätta elevernas förståelse samt öka deras motivation och därför innehåller studien även en beskrivning och fördjupning av direktmetoden. Eleverna har efter tre veckors undervisning besvarat en enkät som är såväl kvantitativ som kvalitativ. Resultatet visar att eleverna har en positiv inställning till undervisningen och ser användandet av målspråket som någonting som gynnar deras inlärning och inte som ett hinder, men ändå använder inte språklärare målspråket i önskad omfattning. Inom moderna språk tillåts avhopp i allt högre omfattning, vilket Skolverket vill förhindra. Kan direktmetoden vara lösningen för en språkundervisning för alla?
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)