Dataanalys för affärsutveckling : Hur kan multimediaföretag analysera användardata för att främja affärsutvecklingen?

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Sammanfattning: Moderna företag inom nyhetsindustrin samlar stora mängder data för att evaluera effektiviteten av sin dagliga verksamhet, förbättra kundvärdet och fatta långsiktiga, strategiska beslut. Multimedia och datormolnets framfart under de senaste åren har lett till stora omvandlingar av hela nyhetsindustrin, men de ledande affärsmodellerna har varit långsamma på att anpassa sig till de nya förhållandena. En fallstudie har utförts hos ett digitalt nyhetsmedieföretag med säte i Stockholm. Vi har utvecklat ett verksamhetsutvecklingsverktyg i Java som samlar stora mängder mätdata och sammanställer detta i en databas. Det ska gå att visualisera och plotta data som en användare väljer genom att kommunicera med databasen. Vi använder vårt verktyg för att skapa och utveckla affärsmodeller som håller givet de förhållanden som råder inom industrin. Vi ger förslag på hur de strategiska målen kan nås genom att skapa ett balanserat styrkort med nyckeltal vi sammanställer från vårt verktyg. Våra resultat indikerar på att mått på användarbehållande, värde till användare och nyhetsleverantörer, och bidrag till välgörenhetsorganisationer som agerar via företaget är några av de viktigare nyckeltalen för att tillfredsställa de nuvarande strategiska målen. Vi ger råd om hur de strategiska målen för företaget ska nås genom att skapa ett balanserat styrkort med nyckeltal som vi bygger med hjälp av vår applikation. Våra resultat tyder på att företaget ska fokusera på att behålla befintliga användare och tydliggöra värdeskapandet till användare, nyhetsleverantörer och annonsörer. För att uppnå detta föreslår vi nya typer av tjänster som företaget ska tillhandahålla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)