Skolan som Inkluderingsverktyg: Tre elevers upplevelser av effekterna av beslutet att lägga ned Rosengårdsskolans högstadium

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Rosengårdsskolan i Malmö fick under sina sista år symbolisera de dalande resultaten i den svenska skolan på ett nationellt plan. En låg måluppfyllelse och ohållbar arbetsmiljö ledde under 2013 till att skolans högstadium avvecklades med omedelbar verkan. Eleverna från högstadiet spreds till skolor fördelade över hela staden. Den här uppsatsen syftar till att reda ut om beslutet att lägga ned Rosengårdsskolans högstadium fått de positiva effekterna för eleverna som avsågs, men också att vidare diskutera om det gjort att elevernas chanser till en vidare inkludering i samhället ökat. I uppsatsen presenteras tre elevers berättelser och upplevelser av skolbytet och med hjälp av tidigare forskning och teori diskuteras deras berättelser i ett inkluderingsperspektiv. Slutsatsen är att de mål som avsågs med beslutet att lägga ned högstadiet generellt verkar ha uppfyllts och fått positiva effekter i elevernas liv och för deras vidare inkludering i samhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)