Psykisk ohälsa hos ungdomar - Ur ett skolsköterskeperspektiv

Detta är en Magister-uppsats från

Författare: Annika Heidenborg; Karin Kjellgren; [2017-12-14]

Nyckelord: Ungdomar; psykisk ohälsa; skolsköterska;

Sammanfattning: Bakgrund: Psykisk ohälsa ökar hos ungdomar både globalt och nationellt. Risken för att drabbas av arbetslöshet, sociala problem och psykiska hälsoproblem är stor om inte ungdomar med psykisk ohälsa får hjälp i ett tidigt skede. Skolsköterskans arbete ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Under hälsobesöken ingår hälsosamtal där information och rådgivning utifrån elevens egna behov ingår. Syfte: Syftet med studien är att belysa skolsköterskors erfarenhet att arbeta med psykisk ohälsa hos ungdomar. Metod: Kvalitativ intervjustudie med induktiv ansats. Sex skolsköterskor intervjuades och datan analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Resultatet presenteras i fyra teman: Att få kännedom om, Att visa på orsaker, Att förmedla stöd samt Att samarbeta med andra. Skolsköterskorna påtalade vikten av tillgänglighet för elever med psykisk ohälsa, ge rådgivning och stöd utifrån elevens förutsättningar och förmåga utan att förmana. Samtliga skolsköterskor upplevde teamarbetet på skolan som välfungerande medan samarbetet med externa resurser var bristande. Slutsats: Studiens resultat kan bidra till djupare förståelse för skolsköterskans arbete att främja hälsa och identifiera ohälsa hos ungdomar i ett tidigt skede, vilket kan ge samhällsekonomisk vinning på längre sikt genom förhindrandet av psykisk ohälsa i vuxen ålder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)