Svenska studenters stillasittande vanor : En enkätstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

Författare: Amanda Vikberg; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Ett välkänt folkhälsoproblem är fysisk inaktivitet. Ett annat folkhälsoproblem är stillasittande beteende vilket är en oberoende riskfaktor till hjärt- och kärlsjukdomar, metabola sjukdomar och depression. Detta skiljer sig från att vara fysiskt inaktiv. Med stillasittande menas en frånvaro av kontraktioner i de stora muskelgrupperna. Det ger positiva resultat att bryta stillasittandet efter 30 minuter med en 1-2 minuters rast. Forskning som undersöker studenters stillasittande vanor är en bristvara. Syfte: Syftet med studien är att undersöka svenska universitetsstudenters stillasittande vanor samt deras fysiska aktivitetsvanor. Material: 160 deltagare från Luleå Tekniska Universitet deltog i studien. Könsfördelningen var 81 kvinnor, 78 män samt 1 av övrigt kön. 69 deltagare tillhörde den filosofiska fakulteten och 91 deltagare tillhörde den teknologiska fakulteten. Metod: En enkät användes för att undersöka studenternas stillasittande vanor samt fysiska aktivitet. Sex klasser lottades ut för att delta i studien, dessa besöktes sedan för att samla in data via enkäten. Resultat: Studenterna uppskattade deras dagliga stillasittande till ett medelvärde på 514 minuter (8 h och 34 min). Av detta var sitta på föreläsning/lektion den aktivitet som upptog mest stillasittande tid under dagen. Att se på TV/film var den aktivitet som upptog mest tid under fritiden. Endast 10 studenter tog en paus i sitt stillasittande inom rekommendationerna på 30 minuter både vid studier och på sin fritid. 42 % av studenterna nådde FYSS rekommendationer för att vara fysiskt aktiv. Konklusion: Studenterna tillbringar en större del av dagen till stillasittande aktiviteter utan att bryta dessa tillräckligt ofta. Preventiva åtgärder för att minska stillasittandet bör implementeras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)