Verktyg för barns språkutveckling : En kvalitativ studie om fysiska verktyg och psykiska redskap som främjar barns språkutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Undersökningens syfte var att undersöka hur förskollärare arbetar med hjälp av fysiska och psykologiska verktyg för att främja barns språkutveckling. Det sociokulturella perspektivet och tidigare forskning var undersökningens utgångspunkt. En kvalitativ forskningsansats som inkluderade semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta förskollärare. Resultatet i slutsatsen visade på att förskollärarna främjar barns språkutveckling med hjälp av fysiska verktyg och psykiska redskap i samband med interaktionen som sker under barnens vardag. I resultatet framkommer det även att interaktionen mellan barn och dessa artefakter ökade barns lust till kommunikation med varandra. Det resulterade i slutsatsen att leken som agent, högläsning, alternativ kompletterande kommunikation (AKK) och digitala verktyg främjar barns språkliga utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)