Vägen till e-handel - En fallstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomi

Författare: Viktor Erlandsson; Mattias Bäcklund; [2013]

Nyckelord: e-handel; Distribution; Logistik;

Sammanfattning: E-handel har under de senaste åren växt i en snabb hastighet och har blivit en viktig försäljningskanal i många branscher. Livsmedelsindustrin är en av de branscher där e- handeln inte har haft samma utveckling men under de senaste åren så har försäljningen börjat ta fart över internet och idag så är det den bransch som spås växa mest över internet nästkommande år. DUÅ är en delikatess- och matbutik som är lokaliserad i centrala Umeå och som ser över möjligheterna med att påbörja en e-handel. Vi har i denna studie sett över hur DUÅ:s e-handelskunder ser ut och vart de befinner sig, vilka distributionsutmaningar som existerar för DUÅ ifall de vill påbörja en e-handel samt hur de skall bibehålla och överföra sin befintliga servicenivå och värderingar till deras e-handel. Anledningen till att vi har studerat detta är för att forskning visar att det finns en problematik i att upprätta bra distributionslösningar vid e-handel samt att det finns svårigheter i hur företag skall erbjuda en bra servicenivå över internet. Vi har i denna studie tagit hjälp av olika distributionsteorier och serviceteorier för att bättre förstå de utmaningar som existerar samt hur de skall kunna lösas på ett tillfredställande sätt. Denna studie är en fallstudie som är av en kvalitativ karaktär, detta för att kunna få en djupare förståelse av DUÅ och möjlighet att använda flera metoder för att kunna samla in den information som krävs för att lösa detta praktiska problem för DUÅ. Vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer, observationer samt skriven information om DUÅ i form av deras hemsida, blogg och dagspress för att få en djup och bred förståelse om DUÅ som företag och vad som karakteriserar deras service. Vi har även intervjuat två andra företag med befintlig e-handel för att se över hur de har löst sina distributionsproblem samt hur de har erbjudit sina kunder en god servicenivå vid deras e-handel. För att få en bättre kunskap om konsumenters beteende och preferenser vid e-handel så har vi använt oss av sekundärdata från olika organisationer såsom Svensk Distanshandel och Statistiska centralbyrån. Studien visar att DUÅ:s e-handelskunder främst befinner sig i Norrland där det lokala utbudet är mer begränsat samt att konsumenter i dessa områden handlar mer över internet än resterande områden i Sverige. Det finns även en kundgrupp inom Umeå som kan vara intresserade av DUÅ:s e-handel på grund av tids och bekvämlighetsskäl. Det vi kunde se var att den kylda logistiken är den största utmaningen för DUÅ då dagens transportutbud inte är anpassad för kylda leveranser i mindre volymer. Vi fann att Bussgods kan erbjuda en kyld transport till större delen av Norrland vilket ligger i linje med vart DUÅ:s e-handelskunder befinner sig. För distribution av torra varor finns det ett betydligt större utbud där vi fann att ett ramavtal med DHL kunde erbjuda bäst priser och servicenivå. Vi har även identifierat personlig service, kunskap om produkter, inspiration och en trygg och enkel miljö som faktorer vilket karaktäriserar DUÅ:s servicekvalitet och gett förslag på hur dessa skall kunna överföras till deras e-handel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)