Subtly Influencing Gaze Direction Using a Handheld Augmented Reality Device

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Smarta och hjälpsamma teknologier kommer ut varje år och blir snabbt en del avvår vardag. Teknologierna blir mer och mer medvetna om när och var vi behöverdem och stödjer oss i att nå personliga mål såsom att ta cykeln istället för bilen tilljobbet. Dock har dessa teknologier begränsad funktionalitet när vi inte interagerarmed dem, vilket resulterar i att vi behöver interagera med dem och förlorar fokusfrån andra uppgifter.Vi tror att det ett decennium fram kommer att finnas enkla applikationsgränssnitti glasögon med förstärkt verklighet (AR-glasögon). Förstärkt verklighet kan vara ettkraftfullt verktyg för att skapa ett skikt över den riktiga världen så önskar vi ocksåatt gränssnitten inte stör upplevelsen av den riktiga världen.I denna studie har vi undersökt vilka möjligheter det finns i att skicka visuellastimuli till en användare på ett subtilt eller subliminalt sätt. Slutsatsen är att detinte uppenbarligen går att säga att det visuella stimuli i systemet somimplementerades i denna studie var subliminalt. Dock så kunde vi dra slutsatsenatt tiden det tar att upptäcka ett visuellt stimuli som gradvis ökar med tiden skiljersig mellan användare och att användare är mer benägna att fokusera på objekt somär placerade i ögonhöjd, vilket bör beaktas när man ska bestämma vart visuellastimuli ska placeras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)