Jämställdhet i förskolan ur ett förskollärarperspektiv : En kvalitativ studie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Författare: Molly Nilsson; Camilla Jeraeus; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Alla barn ska ha rätt till samma möjligheter och villkor i det svenska utbildningssystemet, oberoende av kön. Enligt Skolverket (2018) ska förskolan aktivt arbeta med jämställdhet samt inkludera ett jämställdhetsperspektiv så att alla barn får likvärdiga möjligheter till utvidgade perspektiv och val oavsett könstillhörighet. Syftet med denna undersökning är att djupgående ta reda på förskollärares förståelse för jämställdhetsarbetet i förskolan samt hur uppdraget tolkas. Detta för att förstå hur jämställdhetsarbete bedrivs på svenska förskolor. Vår undersökning baseras på kvalitativa intervjuer med sex olika förskollärare på två olika platser i Sverige. Dessa förskollärare arbetar inom olika kommunala verksamheter. Det inspelade intervjumaterialet har transkriberats, tematiserats och tolkats genom Hirdmans (1988) teori om genussystemet. Resultatet visar att kunskap, medvetenhet och uppfattning kring jämställdhet skiljer sig mellan informanterna, samtliga är dock positivt inställda till ämnet. Resultatet visar att det finns en intention att driva jämställdhetsarbetet i informanternas respektive förskolor genom framför allt vardaglig interaktion, samlingar och förhållningssätt. Dock beskrivs tidsbrist, bristande intresse hos kollegor och stressfulla situationer i förskolan som försvårande faktorer i jämställdhetsarbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)