Key factors when going to market: A multi-perspective study of a novel oat-based compound's potential to go to market

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Kemiteknik (CI)

Sammanfattning: En allt mer åldrande befolkning och ett större fokus på att hålla sig frisk har lett till ett ökat intresse för naturbaserade produkter som ger lugnande och hälsofrämjande effekter som lätt kan inkorporeras i människors vardag. En molekyl som är intressant för sådana applikationer är avenantramider (AVN): en havrebaserad förening som har uppvisat antioxidativ kapacitet och anti-klåda, antiinflammatoriska och antiproliferativa effekter. Detta är en relativt nyupptäckt molekyl som ännu inte är kommersiellt utbredd, vilket ger stora möjligheter för ett företag som har utvecklat havre med högt AVN-innehåll att kommersialisera detta. Detta examensarbete undersökte AVNs potential att ”go to market” och deras position relaterad till teknik, marknad och företagets förmåga att ”go to market”. För att ytterligare förstå denna komplexa process utvecklades ett teoretiskt ramverk. En experimentell del, intervjuer med experter inom branschen och en företagsutvärdering genomfördes för att beskriva, förklara och förstå AVNs potential. Experimenten indikerade att tillsats av ett stimulerande ämne kunde öka AVN-koncentrationen 13 gånger till 450 ppm, vilket potentiellt möjliggör ett genomförbart sätt att producera havre med högt AVN-innehåll. Utifrån marknadsanalysen kunde en slutsats dras om att marknaden som fokuserar på anti-klåda produkter hade mest potential för AVN. Denna slutsats drogs utifrån att man kunde kommunicera hälsofördelarna till kunderna samt att AVN har naturliga anti-klåda effekter som kan möta kundernas behov. Företaget rekommenderades att hitta en ”engagerad person” inom företaget som kunde vidareutveckla denna process för att ”go to market” med AVN och se till att företaget klarar av de kritiska stadierna som uppstår när man går till marknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)