Serious games med rökdykningssimulering

Detta är en Kandidat-uppsats från Matematiska och systemtekniska institutionen

Sammanfattning: Utbildning och träning av rökdykning inom räddningtjänsten är idag både dyrt och tidskrävande. Vid praktisk träning måste räddningstjänsten bege sig ut till befintliga övningsområden och ta med sig en stor mängd utrustning: luftpaket, skyddskläder, radio etc. Detta gör det till ett omfattande och kostsamt moment. Detta öppnar tankebanor för alternativ och komplement till befintlig utbildning och träning. Serious games finns idag i många former och är ett utbildnings och rekryteringsredskap som bygger på datorstödd inlärning. Med detta menas att ett Serious game är ett spel som har som huvudsyfte att lära ut och om möjlighet vara underhållande under tiden. Man kan genom denna teknik simulera verkliga situationer i realistiska miljöer med hjälp av verklighetsliknande kommunikationsprotokoll. Denna studie handlar om vilka huvudsakliga faktorer som är viktiga för ett Serious game. Vidare undersöks på vilket sätt ett Serious game ska anpassas för svensk Räddningstjänst med inriktning på sökning och kommunikation vid rökdykningsträning och utbildning. Vi har kommit fram till att följande huvudsakliga faktorer är viktiga för ett Serious game som är inriktat på förstapersonsimulering: Utvärdering, administration, grafik, underhållning, tutorials och dynamik. Vi har även kommit fram till att vid utveckling av en träningssimulator för rökdykning bör man använda befintliga inlärningsteorier, SDK som utvecklingsverktyg. Denna studie öppnar även möjligheter för andra att fortsätta och genomföra utveckling av en riktig prototyp till Räddningstjänsten, utifrån våra resultat. Studien kan också ses som enklare underlag vid skapandet av ett Serious game av typen förstapersonsimulator.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)