"Vissa barn kan ta mer plats än andra" : En studie av pedagogers bemötande av barn i samlingen ur ett genusperspektiv

Detta är en M1-uppsats från Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet

Sammanfattning: Syftet med den här studien var att undersöka hur pedagoger bemöter barnen i samlingen på förskolan, får pojkar och flickor olika mycket uppmärksammhet och är i så fall pedagogerna medvetna om sitt sätt att bemöta barnen. Vi har undersökt detta genom intervjuer med tre pedagoger samt observationer av sex samlingar. Vi har sedan analyserat materialet och med hjälp av tidigare forskning och våra egna tankar och åsikter fört en diskussion om resultatet. Resultatet visar på att pedagogerna inte bemöter barnen så som de i intervjuerna menade att de gjorde. Av intervjuerna framgick att barnen bör bemötas utifrån deras personlighet och behov, men av observationerna framgick att flickorna inte alls fick lika mycket utrymme som pojkarna. Pojkar tog betydande mer plats i samlingen inom tre av de fyra kategorier vi valt att undersöka

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)