Vikten av religionsämnet – Studie om interkulturell religionsundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med kunskapsöversikten är sammanställa och bearbeta olika vetenskapliga texter för att sedan kunna svara på vår frågeställning: Hur kan religionsundervisning bidra till en interkulturell förståelse i ett mångkulturellt samhälle? Kunskapsöversikten är ämnad och kan komma till nytta för lärarstudenter och lärare som söker inspiration och vetenskapligt stöd för interkulturell religionskunskapsundervisning. Vi har funnit källor genom att använda ämnesrelaterade sökord i samlingsverk och olika databaser. Vi har systematiskt granskat våra källor så att de ska vara så trovärdiga och relevanta som möjligt. Våra sökningar visar att vårt valda fokusområde, interkulturell religionsdidaktik, ännu är ett relativt smalt outforskat område om man jämför med forskning kring interkulturell didaktik i allmänhet. Trots det har vi hittat flertalet källor som varit användbara för vår forskningsöversikt, till exempel antologin Interkulturell religionsdidaktik (red. Olof Franck, Peder Thalen, 2018) som har bidragit med värdefull kunskap och insikter som bidragit till en stor fortsatt nyfikenhet till ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)