Inkluderande undervisning för nyanlända

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Idag står skolan, pedagoger och undervisningen inför stora utmaningar. Då Sverige på senare tid tagit emot stora migrationsströmmar. Detta påverkar skolan och dess personal men även de människorna som migrerat, framförallt nyanlända eleverna. För att pedagogerna ska lyckas inkludera nyanlända elever behöver pedagogerna se över sitt arbetssätt samt möta eleverna efter behov. Detta är inte en enkel uppgift och därmed kommer vi presenterar vi olika områden i kunskapsöversikten som kan hjälpa pedagoger, föräldrar samt nyanlända elever. De olika områden vi har valt att presentera är hur föräldrasamverkan, inkludering i ordinarie undervisning, inkludering i religionsundervisning samt språket. Resultatet visar på att det går att inkludera de nyanlända eleverna med hjälp av de olika tillvägagångssätt, exempelvis snabbare tillgång i ordinarie undervisning, att länken mellan skolverksamheten och föräldrarna finns för elevens progression samt ses behärskandet av språket som en grundläggande förutsättning för social delaktighet i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)