Akut Förvirringstillstånd : Bedöming och åtgärder som minskar patientens lidande

Detta är en Magister-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Akut förvirringstillstånd innebär försämrad kognitiv förmåga och varierande grad av förvirring. Detta orsakar lidande för patienterna och bör därför förebyggas med professionell omvårdnad. God vårdkvalitet upprätthålls genom förbättringsarbeten grundade på aktuell evidensbaserad kunskap. Specialistsjuksköterskan inom kirurgisk vård har genom sin kompetens samt bästa tillgängliga kunskap potential att leda detta arbete. Denna litteraturgenomgång ger därför en sammanställning av evidensbaserad kunskap som möjliggör förbättringsarbeten samt ett professionellt omhändertagande av akut förvirrade patienter. Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskans bedömning och åtgärder hos patienter med akut förvirringstillstånd. Metod: Narrativ litteraturgenomgång med systematisk teknik. Litteratursökningar genomfördes i en databas samt med manuella sökningar. Bedömning av studierna utfördes och genom denna process valdes 22 kvantitativa interventionsstudier ut som därefter granskades i en resultatanalys. Resultat: Resultatet visade att teoretisk kunskap om akut förvirringstillstånd behövdes för ett professionellt patientomhändertagande. Kunskapen tillsammans med användning av effektiva bedömningsmetoder medförde att akut förvirrade patienter kunde identifieras. Därigenom kunde omvårdnadsåtgärder samt medicinsk behandling initieras tidigare. Planering av och kunskap om medicinska åtgärder var betydelsefullt eftersom åtgärderna både kunde medföra fördelaktiga och negativa effekter för patienternas mående och återhämtning. Slutsats: Enkla bedömningsmetoder och omvårdnadsåtgärder samt god medicinsk vård förebygger obehag för de akut förvirrade patienterna. I den patientnära vården har sjuksköterskan därför ansvar för att inneha kunskap om dessa metoder och åtgärder. Specialistsjuksköterskan inom kirurgisk vård kan leda processen med att utbilda sjuksköterskorna samt initiera tillämpning av dessa metoder i det praktiska vårdarbetet. Detta möjliggör förbättrad vårdkvalitet och minskat lidande för patienterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)