Kan vi börja spela snart? : Ett utvecklingsarbete om musikteori i praktiken

Detta är en L3-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Författare: Martin Danstål; [2020]

Nyckelord: Musik; pedagogik; teori; praktik;

Sammanfattning: Detta utvecklingsarbete handlar om implementering av musikteoretiska kunskaper i praktiska musikaliska situationer. Gymnasieelever i årskurs 1 har under en period av 10 veckor haft under­visning i ensemblespel där fokus har legat på att integrera fundamentala teoretiska kunskaper i musi­cerandet för att sedermera utveckla det egna utövandet och den musikaliska kommuni­kationen. Tillvägagångssättet för att uppnå god utveckling inom detta område har varit att dels introducera musikteoretiska element bestående av kompskisser och ackordanalyser men även att diskutera dessa. Genom kvalitativ datainsamling i form av enkätundersökningar, fokusgrupps­intervju och handledarsamtal visade det sig att eleverna som undervisats under perioden till en början hade respekt för de teoretiska byggstenar som musik består av men samtidigt visade ett lågt intresse för att utveckla dessa färdigheter. Efter 10 veckor av verksamhetsförlagd utbildning var den pedagogiska intentionen att intresset för och förståelsen av denna typ av musikteori skulle ha ökat i takt med elevernas generella utveckling, vilket mina resultat också tyder på. Eleverna har under arbetets gång utvecklats som musiker men även ökat sin förståelse för hur det musikaliska utövandet hänger ihop med den musikaliska teorin, vilket jag hoppas och tror kommer att bana väg för deras framtida utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)