Estetiska uttrycksmedel som verktyg för andraspråksinlärning:
en studie i hur lärare uppfattar och använder de estetiska
ämnena i sin undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Pedagogik och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att beskriva och jämföra lärares uppfattning om
och rapporterade användning av de estetiska ämnena som verktyg för
språkinlärning hos andraspråkselever. Genom vårt arbete vill vi
uppmärksamma om och i sådana fall hur de estetiska uttrycksmedlen, bild,
drama respektive musik, kan bidra till andraspråksinlärning. Vi har utgått
från vårt syfte och genomfört kvalitativa intervjuer med nio lärare, varav
tre andraspråkslärare, tre klasslärare och tre lärare från en kulturskola i
Norrbotten.

Den forskning vi hittat om estetiska ämnen och andraspråksinlärning har
varit begränsad. Vi har därför skrivit om andraspråksforskning respektive
forskning kring estetiska ämnen som ett verktyg för språkinlärning. En
författare som skriver om estetik och andraspråksinlärning är Gunilla
Ladberg. Ladberg (2003) menar att de estetiska ämnena kan vara bra
pedagogiska hjälpmedel vid språkinlärning. Inlärning gynnas genom att
andraspråkseleven får möjlighet att använda olika sinnen.

De tillfrågade informanterna anser liksom forskningen överlag att de
estetiska ämnena är bra verktyg för andraspråkselever när de ska lära sig
ett nytt språk. De menar att bild, drama och musik är bra på olika sätt,
men en del informanter samt en del av den forskning vi tagit del av ser
också nackdelar med de estetiska ämnena i andraspråksundervisningen. Alla
informanter ser positivt på de estetiska ämnena som uttrycksmedel men alla
använder det inte i sin undervisning.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)