Designriktlinjer för övervakningssystem

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Designprinciper används av interaktionsdesigners för att underlätta skapandet av användarvänlig design genom att få dessa att tänka på olika aspekter av designen. Dessa principer har vidareutvecklats sedan uppkomsten på 1990-talet och idag används de ofta inom interaktionsdesign. Genom att använda sig av dessa designprinciper kan dålig design undvikas och därmed minska frustration hos användaren. Designmönster beskrivs som strukturella och beteendemässiga egenskaper som förbättrar miljön för exempelvis användargränssnitt. Dessa egenskaper kan bidra till att göra saker lättare att förstå eller förbättra dess utseende, de gör verktyg mer användbara. Syftet med denna uppsats är att ta fram ett antal designriktlinjer vid utformning av övervakningssystem. Det leder fram till frågeställningen: Vilka riktlinjer med fokus på interaktionsdesign bör användas vid utformning av användarvänliga övervakningssystem? För att ta reda på hur interaktion med övervakningssystem fungerar så har vi samarbetat med Saab Electronic Defence Systems där vi undersökt interaktionen med deras radarövervakningssystem ”Giraffe AMB”. Undersökningen bestod av observationer och intervjuer av personal på Saab. Detta för att få en bred bild av den insamlade datan att analysera. Resultatet av undersökningen analyserades och vi kom fram till en del riktlinjer som baseras på tre teman och i vår slutsats presenteras tydlighet och konsekvens som två återkommande begrepp och ses som uppsatsen bidrag till den akademiska världen. Anledningen till detta är att begreppen tror vi är viktiga för att kunna tackla övervakningssystemens komplexitet och stora mängd information som presenteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)