Miljömärkningsstrategier för att uppnå legitimitet - En studie av miljömärkning i Sverige

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att studera företags behov av att få en legitimitet i form av en miljöcertifiering. Hantering av att få och behålla en Svanenmärkning kommer att undersökas tillsammans med om incitament för att få denna certifiering samt vilken miljömärkning som är lämpligast för att uppnå legitimitet ur ett miljöperspektiv. Studien har genomförts utifrån en induktiv ansats. Kvalitativa intervjuer tillsammans med sekundärdata har analyserats med en innehållsanalys för att hitta mönster i insamlad empiri. I enlighet med studiens induktiva ansats har empirin först insamlats för att sedan ta fram och jämföras mot teori. Den teori som valts är inom ämnena problemlösning, teknisk låsning och ekosystem. Genom kvalitativa intervjuer med fallföretag, Svanen och branschorganisationen Kemisk-Tekniska Leverantörsförbundet så har grunden för empiribasen lagts. Dessa undersökningar har kompletterats med sekundärdata för att ge en bredare bild av företeelsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)