En studie kring ett naturvetenskapligt moment i förskolan med ett genusperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Akademin för teknik och miljö

Författare: Annelie Sedin; [2010]

Nyckelord: fysik; förskola; genus; naturvetenskap;

Sammanfattning: Syftet med studien är att studera förskolebarns resonemang kring naturvetenskap, samt att belysa genusperspektivet på den naturvetenskapliga undervisningen. En förhoppning med studien är att den ska inspirera lärare att skapa ett större intresse för de naturvetenskapliga ämnena bland barn. En annan del av studien är att uppmärksamma genusperspektivet inom den naturvetenskapliga undervisningen. Studien ville se om flickor och pojkar i förskolan kunde få samma förutsättningar till ett lustfyllt lärande, om läraren var observant på att ge flickor och pojkar lika mycket frågor och kommentarer. Undersökningen har koncentrerat sig kring ett naturvetenskapligt moment i fysik som observerades med hjälp av filmkamera. Resultatet visade att flickor och pojkar inte fick lika villkor för ett lustfyllt lärande i naturvetenskap. Pojkarna fick en större del av talutrymmet än vad flickorna fick. Det krävs mycket mer forskning och utbildning inom det här området för att vi ska förstå och komma till insikt, för att på så sätt göra förändringar mot ett mer jämställt samhälle, där både flickor och pojkar får bättre förutsättningar att välja naturvetenskap som en möjlig yrkesväg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)