Fylla i-teckningar och mallar, utvecklande eller hämmande?

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2013]

Nyckelord: skapande; bild; bildskapande; fylla i; utveckling; ;

Sammanfattning: SammanfattningSyfte Syftet med undersökningen är att ta reda på hur pedagogens förhållningssätt till ett materialpåverkar vilka konsekvenser det får för barnen, med inriktning på fylla i-teckningar ochmallar.HuvudfrågaVi har valt att utgå ifrån tre huvudsakliga frågeställningar som lyder:-Hur arbetar pedagoger med mallar och fylla i-teckningar?-Hur förhåller sig pedagoger till mallar och fylla i-teckningar?-Hur kan dessa material påverka barnen i deras utveckling av bilskapandet?Metod ochmaterialVi har valt att använda oss av metoderna samtalsintervju och enkätundersökning. Åttapedagoger från olika kommuner deltog i undersökningen som syftade till att lyftaderas tankar kring dessa material.ResultatI resultatet visade det sig att alla pedagoger kunde se både för- och nackdelar med mallaroch fylla i-teckningar. Hur de olika förskolorna erbjöd och använde sig av dessa materialvar mycket olika, alla ansåg dock att bildskapande är viktigt för barn.BetydelseförläraryrketAtt pedagoger erbjuder barn möjlighet till att utveckla bilskapandet är väsentligt föratt detta ska ske. För att inspirera barnen i skapandet bör pedagogen ta tillvara det sombarnen finner intressant och spännande. Det är väsentligt att det är utifrån barnen somaktiviteter väljs och att det finns material tillgängligt som både kan utmana bildskapandetsamt uppmuntra till socialt sampel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)