Den läsande läraren? : En kvantitativ studie om blivande svensklärares läsvanor och attityder till läsning av skönlitteratur

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Denna kvantitativa studie behandlar blivande svensklärares läsvanor och attityder till läsning av skönlitteratur. Data har samlats in med hjälp av webbenkäter som skickats till samtliga lärarstudenter på en svensk högskola, med inriktning mot år 4-6. Bland de svarande kunde fyra olika läsartyper med särskiljande läsvanor identifieras. Av resultatet framgår att de som läser kontinuerligt uppvisar en mer positiv attityd till läsning av skönlitteratur. Studien indikerar därmed att mängden läsning som utförs av en individ till viss del påverkas av vilken uppfattning och tilltro som finns till läsningens positiva effekter. Resultatet visar också att lärarstudenter som grupp saknar en gemensam syn på litteraturens värde och status. En tydlig polarisering kan skönjas i uppfattningen om skönlitteraturens värde i skolans undervisning och för det demokratiska samhället, vilket indikerar en viss diskrepans mellan skönlitteraturens status hos blivande svensklärare och skolans läsfrämjande uppdrag. Sammantaget visar studien att det inte är en självklarhet att framtida lärare tillskriver litteraturen ett högt värde i skolsammanhang eller själva läser i särskilt hög utsträckning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)