Högpresterande elever i ämnet idrott och hälsa. : Vad är viktigaste att alla deltar eller kunskapsmässig utveckling?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Tidigare forskning visar på att det finns brister i att utmana och stimulera högpresterande elever i ämnet idrott och hälsa. Det finns därför en risk för att de inte lär sig något i ämnet, utan bara utför moment de redan behärskar. För att utveckla högpresterande elever i skolan behöver lärare planera lektioner för att väcka elevernas intresse och motivera till lärande. Vidare har forskningen visat på att elevers motivation är en viktig egenskap för att nå ett högt betyg i ämnet idrott och hälsa. Det finns därför ett behov av att undersöka högpresterande elever i ämnet. Syftet är därför att undersöka hur idrottslärare berättar om sitt arbete för att utveckla och motivera högpresterande elever i undervisningen. Metoden som användes i studien var en kvalitativ semistrukturerad intervjumetod. I studien deltog det åtta idrottslärare som arbetade på en svensk högstadieskola. Intervjuerna spelades in och transkriberades för att därefter analyseras med en tematisk analysmetod. Av resultatet framkommer det att lärarna använder enskilda undervisningsmoment för att utveckla högpresterande elever. Samtidigt antyder resultatet på att det delvis saknas en ämnesdidaktisk reflektion kring undervisningen i sin helhet, för att utveckla högpresterande elever. En begränsade faktor som framkommer för att utveckla högpresterande elever är tidsaspekten. Där lärarna kan anses behöva avsätta tid för elever som inte deltar i undervisningen. Vidare visar resultatet på att lärarna arbetar autonomistödjande och relationskapande för att motivera högpresterande elever i ämnet idrott och hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)