Guldsmeders status : En etnografi om guldsmeders kultur på statusmarknaden för äkta smycken i Stockholms innerstad

Detta är en Kandidat-uppsats från Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Tidig ekonomisk teori fokuserar på produkten istället för på producenten. I ekonomisk sociologiska studier och forskning om marknaden menas ofta i motsättning till detta att vem som gör är viktigare än vad som görs. Marknaden anses inom den ekonomiska sociologin vara en social konstruktion som skapas utan avsikt och självreproducerar sig. Aspers centrala ordningsprinciper för marknaden gör skillnad på marknader ordnade enligt status och marknader ordnade enligt standard. Målet med denna studie är att förstå och förklara vilken typ av marknad marknaden för äkta smycken i Stockholms innerstad är. För att ta reda på det analyseras kulturen bland guldsmeder, som driver eget företag i Stockholms innerstad, utifrån Patrik Aspers teori om marknaden. Huvudfrågan är därav; vad är det för typ av marknad. För att kunna besvara detta, måste vi först besvara hur kulturen på marknaden skapas. Det vill säga, hur konstrueras mening på marknaden. Metoden som används är etnografisk och empirin består av totalt sex djupintervjuer, fem kortare intervjuer samt deltagande observation. Mening konstrueras genom att guldsmeder skapar en kollektiv identitet och nischar sig på marknaden. Studien föreslår en utveckling av Aspers statusbegrepp vilken är distinktionen mellan intern och extern status. Marknaden för äkta smycken är en estetisk marknad som befinner sig i gränslandet mellan status och standardmarknad. Guldsmeder är tvungna att förhålla sig till det standardiserade guldpriset, men är samtidigt aktörer på statusmarknaden för äkta smycken. Undersökningens slutsats är att marknaden för äkta smycken är en estetisk marknad ordnad enligt status. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)