Klimatneutral kollektivtrafik med biogas

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Miljö- och energisystem

Sammanfattning: För att motverka klimatförändringarna har Sverige satt som mål att växthusgasutsläppen från inrikes transporter ska minska med minst 70 % senast år 2030 i förhållande till år 2010 (utom inrikes luftfart). För att uppnå detta krävs en satsning på förnybar energi. Skånetrafiken har målsättningen att bli fossilbränslefri senast år 2020, dessutom vill de använda biodrivmedel som genererar så lite växthusgasutsläpp som möjligt i ett livscykelperspektiv. Denna studie undersöker hur stor klimatpåverkan är från biogas i ett livscykelperspektiv baserat på olika beräkningsmetoder. Detta i syfte att undersöka vilka krav Skånetrafiken kan ställa vid sina upphandlingar för att minska utsläppen genom att analysera hur emissionerna skiljer sig åt beroende på biogassystem/råvaror. Vidare undersöks mervärdet av att använda biogas med låg klimatpåverkan jämfört med kostnaden för andra klimatkompensationsåtgärder. Studien visar att olika beräkningsmetoder ger olika resultat. Detta beror främst på att systemgränserna skiljer sig åt mellan de beräkningsmetoder som används i denna studie. Det kan dock konstateras att val av råvara och hur biogasprocessen är utformad påverkar utsläppet av växthusgaser. Exempelvis visas att metanförluster vid uppgradering och vilken elmix som används har stor påverkan på utsläppen av växthusgaser. Studien visar även att kostnaden för klimatkompensationsåtgärder jämfört med att använda biogas med låg klimatpåverkan varierar mellan cirka 0,03 öre/kWh till 0,56 öre/kWh beroende på exempelvis hur koldioxidutsläppen värderas. Detta kan jämföras med priset på biogas vilket idag är cirka 59 öre/kWh. Studien visar dock att klimatkompensationsåtgärder kritiseras då det exempelvis är svårt att verifiera effekten av en klimatkompensation. För att reducera utsläppen av växthusgaser rekommenderas Skånetrafiken exempelvis att ställa krav på att uppgraderingsanläggningen har RTO-enheter (Regenerativ Termisk Oxidering) alternativt att ställa krav på hur stora de totala utsläppen av växthusgaser generellt får vara som högst. Dessa krav kan baseras på en avvägning av vad som i denna studie visat sig vara teoretiskt möjligt med de utsläpp av växthusgaser som Skånetrafikens leverantörer ger upphov till vid produktion av biogas idag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)