Att synas är att finnas : Kvantitativ studie om studenters och yrkeverksammas användande av personlig varumärkeshantering på sociala medier

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning: Författarna har identifierat ett forskningsgap inom personlig varumärkeshantering ur individens perspektiv. Det finns dock ett begränsat antal studier kring individerna bakom och hur de använder sig av personlig varumärkeshantering. Det behövs fler studier som antar individens, användarens, perspektiv vid studerandet av personlig varumärkeshantering. Idag är varumärkeshantering ett välkänt begrepp och en inriktining inom varumärkeshantering är personlig varumärkeshantering. Personlig varumärkeshantering syftar till att individer marknadsför sig själv genom att lyfta egenskaper och karaktärsdrag som gör dem unika. Studien syftar till att undersöka hur studenters och yrkesverksammas personliga varumärkeshantering på sociala medier ser ut och vilka skillnader det finns mellan dessa gruppers användande. Studien undersöker även hur sociala mediers karaktär påverkar användandet av personlig varumärkeshantering. Därför studeras Facebook vars huvudsakliga användningsområde är att behålla kontakten med vänner och familj samt LinkedIn vars huvudsakliga syfte är professionellt nätverksskapande. Författarna har använt sig av en kvantitativ undersökning där webb- och pappersenkäter har delats ut till studenter och yrkesverksamma i Norrland. I den teoretiska referensramen redovisas relevanta teorier om personlig varumärkeshantering samt den teknologiska utvecklingen. I och med att personlig varumärkeshantering studeras med sociala medier som kontext är det viktigt att även bygga en teoretisk grund för sociala medier. Tidigare studier har påvisat att ålder och livsfaser kan påverka användandet av personliga varumärkeshantering i sociala medier, därför har även teorier om generationer och deras vanor kring teknologi använts. Resultatet visade att studenter överlag var mer aktiva att publicera innehåll till fördel för karriären än yrkesverksamma. Båda grupperna var medvetna om det personliga varumärket och att deras information på sociala medier kan komma att användas när de söker jobb. Dock var det ingen av urvalsgrupperna som aktivt jobbade konsekvent med personlig varumärkeshantering genom sociala medier. Vilket innebär att trots en medvetenhet om vikten av det personliga varumärket användes inte sociala medier i större utsträckning för detta ändamål. Studien visade även att det fanns signifikanta skillnader mellan generationernas användande av sociala medier, där de yngre använde det i högre utsträckning. Detta kan ha påverkat skillnaderna mellan studenter och yrkesverksamma eftersom de äldre generationerna respresenterades av yrkesverksamma och de yngre representerades av studenterna. Studien visade även att det fanns skillnader mellan de olika medierna Facebook och LinkedIn. Facebook användes mest privat och var det medium där flest valde att vara restriktiva med hur de delade informationen samt mindre noggranna med vilken information de publicerade. LinkedIn å andra sidan användes för karriärsmässiga ändmål och informationen publicerades öppet i mycket större utsträckning samt att informationen ansågs i högre grad spegla verkligheten. Sammanfattningsvis behöver studenter och yrkesverksamma i högre grad uppmärksamma potentialen i att konsekvent arbeta med sitt personliga varumärke för att stärka sin position på arbetsmarknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)