Procentbegreppets introduktion i matematik för tidiga år

Detta är en Kandidat-uppsats från Matematiska och systemtekniska institutionen

Sammanfattning: Mitt examensarbete handlar om när och hur tidigalärare introducerar procent. Jag beskriver vilka förkunskaper eleverna bör ha innan procent introduceras. Arbetet belyser vilka metoder och material som lärare kan använda sig av. Jag ger några exempel på hur procentarbete kan gå till i år 2, men det huvudsakliga arbetet handlar om hur procent introduceras för elever med förkunskaper inom bråk och decimaltal. Procent introduceras enligt min undersökning tidigast år 5. Jag har genomfört en kvalitativ undersökning och intervjuat fem lärare, som arbetar med elever i år 5-6. Undersökningen bygger på semistrukturerade intervjuer, där lärarna fick mycket utrymme att berätta om sina erfarenheter. Lärarna arbetar på tre olika skolor, men i samma kommun. Min undersökning visar att en introduktion i procent sker i år 5-7 och att det är nivån på klassen och läromedlen som styr när introduktionen sker. Samtliga lärare varierade sin undervisning med dataprogram, material och lärobok.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)