Chefscoachning: En intervjustudie om chefers upplevelser av coachning i hälso- och sjukvården

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Syftet med denna explorativa studie var att utforska chefscoachning och bringa större förståelse för klienters upplevelse av coachningsprocessen. Avsikten med studien var att generera hypoteser kring hur chefscoachning ser ut i praktiken och hur det uppfattas av klienterna. Med en kvalitativ ansats intervjuades nio respondenter semistrukturerat. Transkripten från intervjuerna bearbetades med tematisk analys. Hypotetiska samband mellan framtagna teman diskuterades och sattes i relation till tidigare forskning om chefscoachning. Klienternas syfte med chefscoachning varierade och coachningsmetodiken bör utvecklas för att bättre kunna formas efter dessa skilda syften. Olika former av rådgivning användes frekvent i praktiken trots att klientens agens och lösningar på sina egna problem förespråkas i teorin. En diskussion fördes i studien kring vilka implikationer detta kan få för effekter av coachningen. Klientens motiv lade grunden till coachningens innehåll och coachningens effekter kan bero på dessa motiv. Det är möjligt att en god relation mellan coach och klient var en förutsättning för coachningsmetodiken. Det diskuterades huruvida det är relationen i sig som leder till effekter av coachningen. Effekterna av coachning kunde vara både kort- och långsiktiga och av olika karaktär. Framtida forskning bör undersöka ovanstående fenomen för att fastställa några av de hypotetiska samband som belyses i denna studie.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)