Film och videoinspelning inom idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur digitalisering i form av video och film förekommer i idrott och hälsa inom skolan. Vi har utgått från begreppet digitalisering som ett samlingsord för att sedan bryta ner det till digitala verktyg och slutligen video och film i vårt arbete. Detta för att vi vill förklara bakgrunden och problematiken med att implementera och bruka olika verktyg. Vi kommer även undersöka vad kursplanerna och skolverket säger för grundskolan respektive gymnasiet angående digitala verktyg.Under arbetsgången tolkar vi begreppet video som något man själv spelat in och film som undervisningsmaterial. Metoden vi använde oss av var att läsa tolv vetenskapliga artiklar kopplade till vår fråga. Under sökprocessen började vi med något ord för att sedan avancera sökningen med fler ord. Resultatet sammanställs utifrån artiklarnas syfte, metod, resultat och slutsats. Saknas något i en artikel har vi sammanställt dem utifrån vad, varför och hur. Det resultat som kom fram var positiva åsikter och upplevelser från elever medan lärarna var lite mer skeptiska till användandet av film och video. Det framkommer att det som upplevdes problematiskt av lärarna var att förstå och använda video och filmverktygen. Utifrån det drog vi vår egen slutsats att det finns en tidsbrist hos lärare som vi själva lagt till märke under vår egenVFU (verksamhetsförlagd utbildning).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)