Val av beräkningsprogram vid pålgrundläggning av brostöd

Detta är en M1-uppsats från KTH/Byggteknik och design

Sammanfattning: Broar är bärverk som för trafik över eller förbi hinder och behöver ibland förstärkning av grundläggningen under stöden på grund av dåliga markförhållanden. Detta åstadkommas genom pålgrundläggning under bottenplattan. För att välja lämpliga pålar med tillräcklig lastkapacitet behövs beräkna dimensionerande lasteffekten från bron på pålarna i pålgruppen. Beräkningsprogram som grundas på pålstyvhetsmetoden för att beräkna lasteffekten på pålar används oftast, som CAE-rymdpålgrupp program. Sådana program betraktar bottenplattan som oändlig styv vilket troligen kan minska noggrannheten av beräkningen. Nyare program baserade på finita elementmetoder som FEM-Design kan beräkna lasteffekten på pålarna och har även möjlighet att välja olika styvheter till bottenplattan. För utvärdering och jämförelse mellan CAE och FEM-Design i syfte att välja lämpligaste program för beräkning av lasteffekten på pålarna vid pålgrundläggning av brostöd, valdes en bro i Telegrafberget, Nacka. Modellering och beräkning i båda program utfördes med hänsynstagande till tre parametrar; bottenplattans tjocklek, krypning och jordpåverkan. Efter analysen och jämförelsen mellan resultaten av båda program dras slutsatsen att FEM-Design ger noggrannare resultat för lasteffekten på pålarna. Vid hög styvhet för pålgrundläggningen ger CAE också adekvata resultat för lasteffekten.         

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)