Kunskapsöverföring om pension : experimentell studie om kunskapsöverföring ur ett lantbruksperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of People and Society

Sammanfattning: Det finns mycket information tillgänglig på både internet och böcker kring pensionssparande för egenföretagare men lantbruksföretag är dåliga på att spara till pensionen. Det skapar problem inför framtiden eftersom medelåldern hos den svenska lantbrukarkåren är hög och i många fall har de ett sämre socialt skydd än många andra. Pensionen känns ofta som den är långt borta och att det är bättre att använda pengarna i företaget. Denna studie har undersökt hur kunskapsnivån är inom pensionssparande hos lantbruksföretag idag och om det är möjligt att öka kunskapsnivån via ett kunskapsutbyte. Studien har även undersökt hur information om pensionssparande söks upp idag och i vilken form den blir attraktiv för lantbruksföretagare. Utöver det undersöker studien hur rådgivare används av lantbruksföretag idag och hur utbytet mellan dessa sker. Studien har enbart intervjuat lantbruksföretag. För att undersöka dessa problemställningar har en teoretisk referensram skapats med hjälp av vetenskapliga artiklar och tidigare studentarbeten. Den ligger till grund för hur resultatet tolkas och jämförs med litteraturen. I denna studie har 5 lantbruksföretag medverkat, de har först gjort en enkät digitalt. Därefter har de fått ett kunskapsutbyte och sedan gjort en uppföljande enkät för att mäta skillnader i kunskapsnivå. Till sist har de blivit intervjuade för att få ytterligare djup på studien och utförligare svar. Resultatet av denna studie visar att kunskapsnivån har gått upp efter ett kunskapsutbyte hos de lantbruksföretagare som medverkat, däremot är resultaten inte särskilt säkra då det finns en del felkällor. Enligt resultatet i denna studie har lantbruksföretag och rådgivare en för dålig kommunikation idag och det leder till ett dåligt förtroende mellan dessa två grupper. Lantbruksföretagen i denna studie efterfrågar information som är mer lantbruksbaserad och framförallt baserad utifrån varje persons förutsättningar, för att göra informationen mer relevant och mindre generell. En annan slutsats som kan dras är att lantbrukare är för dåliga på att återkoppla till rådgivare vad de tycker och känner, kommunikation fungerar enbart om det finns två parter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)