Södra Segestrand - en ny stadsdel i Svedala

Detta är en Magister-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för Teknokultur, Humaniora och Samhällsbyggnad (TKS)

Sammanfattning: Södra Segestrand är ett ny föreslagen stadsdel i centrala Svedala, alldeles intill stationen och Sege å. Det är en stadsdel med blandade funktioner som kan erbjuda bostäder, arbetsplatser, fritid, handel och skola. Stadsdelen innehåller ca 520 nya lägenheter vilket förväntas ge drygt 1300 nya invånare. Närhet till stationen ger goda förutsättningar för boende att miljövänligt pendla med tåg till Köpenhamn, Malmö, Lund osv. Området uppförs på ett idag befintligt industri- och verksamhetsområde; Industriområde Syd. Det är ett område som började bebyggas under 1970-talet och som består av ett 20-tal verksamheter fördelade på 5 större lagerbyggnader och ett antal mindre förråd. Söder om området ligger Sege å och ett böljande åkerlandskap. Den befintliga bebyggelsen på industriområde Syd föreslås att totalt rivas. Byggnation på området kan dock först bli verklighet om Svedala kommun väljer att omlokalisera en rad störande verksamheter på det närbelägna industriområde Nord. Verksamheterna utgörs främst av industrin Sandvik SRP, ett företag som ännu idag bedriver sin verksamhet i byggnader från sent 1800-tal. Förslaget tar sin utgångspunkt i det faktum att Svedala, sen slutet av 1800-talet, har växt i nordlig riktning och ”vänt ryggen” mot järnvägen i söder. Orten förefaller idag nästan vara “inklämt” mellan stora barriärerna - E 65:an, väg 108 och järnvägen. Sedan början av 2000-talet bygger kommunen bostäder på ett gammalt, numera nedlagt, tegelbruk i närheten av stationen. Det är det första exemplet i Svedala där bebyggelsen tydligt bryter järnvägsbarriären. Enligt fördjupningen av översiktsplanen från 1997 ska Svedala fortsätta att växa i syd och syd-västlig riktning från järnvägen men många av dessa utbyggnadsområden ligger i perifiera lägen från centrum och pågatågsstationen. Bygger kommunen på dessa områden riskerar det att utarma och försvaga Svedals centrum. Genom Södra Segestrand löper tre dominerande stråk som bebyggelsen anpassas efter. Längs med stråken, eller ”pulsådror”, rör sig i huvudsak de boende i området. Stråken fungerar dessutom som länkar och möjliggör att viktiga målpunkter som bebyggelsen vid Länsmansgatan, Aggarp och Tegelbruksområdet kan knytas till Södra Segestrand. Centralt placerat i området ligger Stationstorg Nord och Stationstorg Syd, de viktigaste målpunkterna för Södra Segestrand såväl som för hela Svedala. Vid stationstorg Syd anläggs en busscentral för regionbussar och torgen utformas med pendlarparkering, både för bil och cykel. Vid torgen ska det även finnas livsmedelsbutik och cafeér. Gång- och cykeltrafikanter tar sig mellan torgen med hjälp av en ny, föreslagen gång- och cykeltunnel. För biltrafiken finns en befintlig planskild korsning vid Timmergatan som öppnade under hösten 2007. Den övriga trafiken matas till Södra Segestrand via befintliga Ågatan som behåller sin nuvarande sträckning. Inom området anläggs ett finmaskigt vägnät där gång- och cykeltrafiken ska vara prioriterad. Hastigheten inom området bör vara begränsad till 30 km/h. Med hjälp av vegetation och träd avgränsas funktionsuppdelningen inom området. Bl a planteras ca 250 träd i arter som lind, lönn, hagtorn och trädhassel. I området ska det finnas goda möjligheter till rekreation och fritid. I sydöstra delen av området anläggs därför en idrottspark med badhus, fotbolls- och basketplan samt en skateboardpark. Vid idrottsparken anläggs även en F-5 skola. För att förstärka vattenrummet ska Sege ån breddas med en infiltrationsdamm och i dammen anläggs även en mindre ö. Ett trädäck längs med den norra stranden av Sege å ger möjlighet för de boende och besökare att flanera längs med vattendraget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)