Låt oss prata om konflikthantering : En kvalitativ studie om hur f-3-lärare i SO-undervisningen ger verktyg till elever att hantera konflikter mellan varandra

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur lärare i f-3 arbetar med livsfrågor kopplat till konflikthantering mellan elever. Denna studie har en kvalitativ ansats med ett teoretiskt perspektiv som utgår från fenomenologin. Resultatet visar vilka typer av konflikter som förekommer i skolan, vilka verktyg lärare ger till sina elever för att de ska kunna hantera sina egna konflikter och vilka möjligheter detta ger. Slutsatsen är att lärare i årskurs f-3 arbetar med livsfrågor kopplat till konflikthantering mellan elever genom att arbeta in en trygg grupp, för att motverka konflikter som bland annat uppstår om regler i lekar på raster. Detta görs med hjälp av bland annat värdegrundsarbete och fiktiva fall där eleverna får vara delaktiga i att hitta lösningar. Genom att arbeta både förberedande med att undervisa om konflikthanteringsmetoder och i situationen genom exempelvis bildstöd, frigörs tid för lärare att planera och genomföra undervisning som annars blir lidande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)