Digitaliseringen av Bildämnet- Fördel eller nackdel? : En intervjuundersökning om bildlärares uppfattning om digitaliseringen av Bildämnet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Syftet med den här studien har varit att undersöka bildlärares uppfattningar om digitaliseringen av bildämnet och utifrån ett bildlärarperspektiv undersöka vad bildlärarna anser att det finns för fördelar och nackdelar med användande av digitala verktyg och medier i bildundervisningen. Studien undersökte även bildlärares uppfattningar om det analoga bildskapandet påverkas av användning av digitala verktyg och medier i bildundervisningen. En kvalitativ forskningsmetod har använts för det här arbetet. Fem bildlärare har intervjuats på både gymnasiet och högstadiet. Analysmetoden för det här arbetet har utgått ifrån ett induktivt förhållningssätt, där olika kategorier och teman har tagits fram utifrån deltagarnas svar. Resultatet är uppdelat i fyra teman: Digitaliseringen av bildämnet- fördel och nackdelar, digitaliseringens förändring av bildämnet, kompetens inom digitalt bildskapande och analogt respektive digitalt bildskapande i bildämnet. Resultatet visar att bildlärarna uppfattar digitaliseringens fördelar med att eleverna lätt kan söka information och inspiration, samt att det är lättare att kommunicera med eleverna med hjälp av digitala verktyg och medier. Nackdelar som bildlärarna uppfattade är resursbrist och att digitaliseringen medför distraktioner i bildundervisningen. Bildlärarna ser fortfarande det analoga bildskapandet som grunden för bildundervisningen men att analogt och digitalt bildskapande kan kombineras för att få en djupare kunskapsutveckling i bildämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)