E-handel : En jämförande studie om upplevda risker mellan män och kvinnor

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Dilber Acar; Maria Bengtsson; [2016]

Nyckelord: E-handel; upplevd risk; tillit;

Sammanfattning: Risker vid handel på nätet är större än vid handel i fysiska butiker och är ett stort hinder till varför konsumenter väljer att inte handla på nätet. Ett sätt att minska upplevd risk vid e- handel är genom tillit till återförsäljare. Dock är det svårt för en konsument att avgöra om en återförsäljare på nätet är pålitlig eller ej. Då e-handel blir alltmer utbrett och många företag erbjuder varor som är riktade enbart till män eller kvinnor blir vår frågeställning: Hur skiljer sig upplevd risk med e-handel mellan män och kvinnor, och vilken betydelse har tillit till återförsäljare för hantering av dessa risker? För att besvara vår frågeställning diskuterades begreppen upplevd risk och tillit i en manlig och kvinnlig fokusgrupp där olika dimensioner av upplevd risk och påverkande faktorer till tillit togs upp. Dimensionerna av upplevd risk som undersöktes var finansiell-, produkt-, leverans-, social och tidsrisk samt risk med informationssäkerhet. Tillitsfaktorerna som undersöktes var återförsäljar- och hemsideegenskaper, erfarenhet med återförsäljare, tredje part och opportunistiskt beteende. Resultaten från vår studie pekar på att det finns små skillnader mellan män och kvinnor gällande upplevd risk, och att produktrisk är den mest betydande för kvinnorna och den enda risken som männen upplevde. Vidare visade det sig att alla tillitsfaktorer var av betydelse för respondenternas upplevda risk och att erfarenhet var den viktigaste för båda grupperna, men att tredje part var viktigare för kvinnorna än för männen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)