Krishantering med hjälp av digital transformation : En studie på hur svenska företag har arbetat under covid-19

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: Att arbeta med digital transformation har visat sig vara en nyckelfaktor för företag som lyckatshantera den rådande krisen orsakad av covid-19 väl. Med detta i åtanke ämnade studien attundersöka hur svenska företag anpassat sig digitalt under krisen utifrån studiens valda ramverk.Detta genomfördes för att undersöka hur företagen arbetat med digital transformation undercovid-19 samt för att kartlägga hur svenska företag anpassat sig med hjälp av digitaltransformation under kriser. En kvalitativ enkätundersökning genomfördes med åtta företag.Resultatet visade att tillvägagångssättet de undersökta företagen hade anpassat sig på skiljdesig åt men att samtliga hade genomfört förändringar för till följd av krisen. Ett mönster somidentifierades var att en stor andel av de digitala transformationer som genomförts under covid19 var kopplade till kommunikation, exempelvis genom ökat användande av webbinarium ochdigitala möten. Det kunde även utläsas att företagen i hög grad genomfört sina digitalatransformationer med målsättningen att tillgodose sina kunders behov. Resultatet indikeradeäven att digital transformation hade påskyndats bland svenska företag under covid-19.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)