Patienters erfarenheter av vård vid bröstsmärta

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Bakgrund: Bröstsmärta är ett av de vanligaste symtomen som leder till att många patienter söker vård och de flesta är oroliga för sitt hjärta eftersom mortaliteten av ischemiska hjärtsjukdomar är högt globalt. Symtom av icke kardiell utlöst bröstsmärta leder inte alltid till en ny diagnos eller vidare utredning vilket resulterar i osäkerhet och minskad livskvalitet. Syfte: Syftet för studien är att belysa patienters erfarenheter av vården vid bröstsmärta.Metod: En litteraturstudie som baseras på tio vetenskapliga artiklar med en kvalitativ ansats. Resultat: Resultatet visar att tre huvudkategorier kunde identifieras: patienters erfarenheter av informationsgivning, kommunikation och livsförändringar. Till dem tillhör nio underkategorier: informationsbehov, osäkerhet, att inte bli tagen på allvar, språkbarriärer och missuppfattningar, arbetsineffektivitet mellan vårdenheter, osäkerhet vid fysisk aktivitet, hjälplöshet, begränsningar i vardagen och rädsla. Konklusion: Bröstsmärta är ett av de vanligaste symtomen vilket gör att patienter söker vård. Många patienter med oförklarad bröstsmärta blir dock inte ordentligt diagnostiserade och förblir odiagnostiserade. Livskvaliteten i de olika aspekterna hos patienterna är försämrad. Mer kunskap och konkreta riktlinjer är nödvändigt i syfte att erbjuda dessa patienter individuellt anpassad vård vilket förmodligen kan minska upprepade vårdbesök och eventuellt förbättra deras livskvalitet. Nyckelord: Bröstsmärta, kommunikation, livskvalitet, patienters erfarenheter, vårdrelation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)