Sjuksköterskors erfarenheter av att ge palliativ vård till patienter med intellektuella funktionsnedsättningar : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Riktlinjer, rättigheter och lagar följs inte om den palliativa vården av patienter med intellektuella funktionsnedsättningar inte anpassas efter individen. Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av att ge palliativ vård till patienter med intellektuella funktionsnedsättningar. Metod: Studien utfördes som en allmän litteraturstudie med induktiv ansats. Sju artiklar användes till resultatet och analyserades genom innehållsanalys. Resultat: Fem kategorier identifierades i beskrivningen av att ge palliativ vård till patienter med intellektuella funktionsnedsättningar: skapa en relation, anpassa kommunikation, behov av mer utbildning, samarbete i vårdteam samt samarbete med anhöriga. Bristande kunskap och svårigheter att kommunicera med patienten ansågs vara en utmaning för sjuksköterskor. Somliga utmaningar kunde överkommas genom att samarbeta med anhöriga och patientens nära vårdpersonal. Konklusion: Relationen till patienten, anpassad kommunikation och samarbete mellan sjuksköterskor, annan vårdpersonal samt anhöriga var viktiga delar i att uppnå god palliativ vård. Mer utbildning, mer forskning och tydligare riktlinjer krävs för att säker och likvärdig palliativ vård ska ges till patienter med intellektuella funktionsnedsättningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)