Könsroller och genus i bildklassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med vårt arbete är att belysa genus och könsrollers inflytande på bildämnet och dess undervisningen i skolor idag. Vi har undersökt hur könsroller och genus synliggörs i bildämnet historiskt sett och fram till idag samt hur kan vi på ett normkritiskt arbetssätt behandla könsroller och genus i dagens bildklassrum. Utifrån vårt resultat kan vi se olika normer som styr i dagens klassrum och dess undervisning så som gruppindelning utifrån kön, beskrivningar av uppgifter som ´pojkigt´ och ´flickigt´ och lärares bemötande gällande de olika könen. Bildämnets historiska påverkan från tidigt 1800-tal när det bara var män som undervisades tolkas och hur könsroller uppenbarar sig inom dagens bildämne, både lärares och elevers uppfattningar. Vi diskuterar lärares osäkerhet inför det material som kan användas i bildundervisning, strävan efter att få ett jämställt klassrum och hur vi ska kunna arbeta normkritiskt med våra elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)